Iedereen zegt het en iedereen weet het: social media is belangrijk voor je bedrijf. Maar hoe zet je social media het beste in? Welke kanalen moet je gebruiken en waarom? En hoe onderscheid je jouw bedrijf van andere op het platform waar je actief bent? Als deze vragen herkenbaar zijn voor jou, lees dan deze blog. Hierin geef ik een aantal handvatten om je social media optimaal in te zetten voor jouw bedrijf.
Maak keuzes
Het gebruik van social media stijgt jaarlijks. Ook blijft het aantal social media platformen groeien. Naast Facebook, Instagram, Youtube, Twitter en LinkedIn, zijn er nu ook Pinterest, TikTok en Snapchat om in overweging te nemen in je strategie. Maar het is onverstandig om op alle social media tegelijk aan de slag te gaan, als je niet voldoende tijd hebt om alle social kanalen bij te houden. Door deze overload aan keuzes is het goed om te kijken welke social media het meest relevant zijn voor jouw doelgroep. Probeer echt vanuit de doelgroep te denken en bekijk data over social media-gebruik op bijvoorbeeld op Marketingfacts. Heb je een jonge doelgroep? Die vertrekken van het platform Facebook en zitten vaker op Instagram. Wees dus kritisch en maak keuzes!
Kies voor meer dan 1 kanaal
Focus niet op slechts 1 kanaal. Facebook of Instagram zijn misschien niet weg te denken uit ons dagelijks leven, maar toch is het niet zeker dat ze altijd blijven bestaan. Social kanalen zijn vergankelijk. Platformen zoals Hyves, Google Plus en Vine zijn ondanks hun populariteit alweer verdwenen. Het is daarom zonde om op slechts 1 paard te wedden. Maak liever gebruik van 2 of 3 kanalen en probeer daar het meeste uit te halen door regelmatig te posten en te blijven communiceren met je doelgroep. Maar ga zeker niet te ver hierin, het beter om op 2 of 3 sociale media actief te zijn en je daarop te focussen dan om te proberen op alle socials aanwezig te zijn en overal maar half werk te leveren.
Gebruik data voor inzicht
Bij geen enkel ander medium is het zo gemakkelijk om acties te meten als bij social media. Je kan elke klik inzien, elke zoekopdracht wordt geregistreerd en van alle video’s kun je zien hoe lang ze zijn bekeken. Alles is meetbaar. Daarom is het goed om gebruik te maken van deze data. Met deze tools kun je inzicht krijgen in jouw doelgroep:
- Google Analytics: als je deze tool hebt geïnstalleerd, kun je zien wat jouw doelgroep op je website doet. Je kan onder andere zien welke pagina’s worden bekeken, hoe lang ze zijn bekeken en welke transacties er zijn gedaan.
- Google Trends: ontdek welke zoektermen populair zijn of welke trends er zijn in specifieke zoektermen over een bepaalde periode. Handig om je contentkalender mee te vullen!
- Facebook Audience Insights: hiermee kun je zien hoe jouw Facebook-pagina en content presteert en wie je doelgroep is.
- Ubersuggest: deze tool maakt het makkelijk om nieuwe zoekwoorden en zoekvolumes te vinden voor SEA of SEO-zoekwoordenonderzoek.
Maak het persoonlijk
Jouw merk is meer dan alleen de producten of de diensten die je verkoopt. Mensen kopen liever van een sympathiek of inspirerend persoon dan van een anoniem bedrijf. Social media zijn daarom de perfecte plek om jouw unieke eigenschappen te laten zien via’s foto’s, video’s en stories. Gooi dus gewoon je persoonlijkheid in de strijd, want dat is wat jouw merk uniek en onderscheidend maakt. En dit zorgt ervoor dat mensen makkelijker met jouw merk connecten.
Maak slim gebruik van bestaande content
Content maken kost vaak veel tijd en energie. En wist je dat een post op Facebook maar een houdbaarheid heeft van zo’n 5 uur? Het is daarom zonde om slechts 1 social post te wijden aan jouw blog of nieuwsbericht. Maak gebruik van deze tips om meer uit je content te halen:
- Hergebruik je beste content op een later moment.
- Knip je video in kleinere stukken, gebruik het als aankondiging, trailer en aftermovie.
- Maak verschillende formats van je content (een video voor Youtube, een blog op je website, een podcast, een downloadbare PDF/whitepaper etc.).
Hoe kan je social media optimaal inzetten voor je bedrijf?
Het is belangrijk om keuzes te maken in welke social media je wilt inzetten. Maar ga voor meer dan 1 kanaal, want social media zijn vergankelijk. Maak gebruik van data over jouw doelgroep om de juiste keuzes te maken. Tot slot kun je slim gebruik maken van bestaande content.
Wil je meer weten over social media marketing, Facebook campagnes of Instagram adverteren? Of ben je nieuwsgierig naar hoe ik je kan helpen met social media? Neem dan contact op met mij.