Veel merken zetten Facebook- en Instagram-advertenties in om hun doelgroep te bereiken. Door de geavanceerde targeting-mogelijkheden is dit een logische keus. Wat de inzet van Facebook succesvol maakt, is het gebruik van de Facebook-pixel. Nooit van gehoord? In deze blog leg ik uit wat de pixel is en welke voordelen de Facebook-pixel heeft voor jouw (sociaal) bedrijf.
Wat is de Facebook-pixel?
De pixel van Facebook is een stukje code die je op je website kan plaatsen. Als een bezoeker op jouw website komt, dan zorgt deze code ervoor dat Facebook bijhoudt welke pagina’s jouw websitebezoeker heeft bezocht. Met deze data herkent Facebook bezoekers die eerder op de website zijn geweest. Na het plaatsen van de code kun je veel meer qua adverteren. Hieronder leg ik de belangrijkste mogelijkheden uit.
Doel-specifieke targeting
Je kan verschillende Facebook-pixels aanmaken voor verschillende doelstellingen. Dit is handig, want je kan dus naast een aankoop ook kleinere zaken meten, zoals pagina-bezoek, een ‘add-to-cart’ of een lead. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor de doelstelling ‘conversie’, dan is het verstandig om je Facebook-pixel op de bedankpagina te zetten waar bezoekers komen nadat ze een aankoop hebben gedaan. Het is niet alleen handig om deze micro-conversies te meten, maar dit helpt Facebook ook om te optimaliseren naar deze specifieke micro-conversie. Wil je graag meer leads? Stel dan een lead-pixel in en jouw Facebook-campagne bereikt mogelijk mensen die een grote kans hebben om ook lead te worden.
Retargeting
Een ander belangrijk voordeel van het gebruiken van de Facebook-pixel is dat je retargeting kan inzetten. Met retargeting kun je mensen die al op jouw website zijn geweest een advertentie tonen op Facebook of Instagram. Deze doelgroep is interessant, want ze kennen jouw merk al en hebben al interesse getoond in jouw diensten of product.
Segmenteren
Met behulp van de Facebook-pixel kun je de websitebezoekers ook segmenteren. Je kan dus specifieke bezoekers targeten die de afgelopen week op jouw website zijn geweest, maar nog geen aankoop hebben gedaan. Deze doelgroep kun je een gerichte advertentie tonen om alsnog het product te kopen. Het segmenteren van je doelgroep kan op veel manieren:
- Target bezoekers die een bepaald product in hun winkelmand hebben toegevoegd maar nog geen aankoop hebben gedaan opnieuw met een advertentie.
- Benader oude klanten: als je een doelgroep aanmaakt waarin gebruikers vallen die een aankoop hebben gedaan, kun je deze na verloop van tijd opnieuw een advertentie tonen.
- Target mensen die een specifieke blog hebben gelezen.
Het segmenteren kun je doen onder ‘doelgroep’, klik vervolgens op ‘doelgroep maken’ en selecteer aangepaste doelgroep. Klik op ‘website’. Je ziet nu onderstaande scherm en kan hiermee een aangepaste doelgroep maken aan de hand van de pixel.

Lookalike doelgroepen
Een van de krachtigste tools van online marketing is het maken van vergelijkbare doelgroepen (lookalikes). Aan de hand van verschillende datapunten kan Facebook een doelgroep maken die duizenden keren groter is dan dan jouw websitebezoekers.
Stel dat ik de afgelopen week jouw websitebezoek, 2 blogs lees en een product bij je koop. Dan zou je mij kunnen zien als een ideale klant. Je kunt Facebook nu de opdracht geven om een vergelijkbare doelgroep te maken van alle mensen die bij jouw klant zijn geworden.
Conversies bijhouden in Facebook
Wil je succesvol adverteren op Facebook? Dan is het bijhouden van conversies erg belangrijk. Met de Facebook-pixel wordt de effectiviteit van advertenties inzichtelijk. Je kan namelijk precies zien welke acties mensen hebben uitgevoerd op jouw website. Hiermee kun je dus direct de resultaten meten van jouw advertenties. Je ziet welke specifieke advertentie heeft geleid tot een conversie en welke niet. Dit geeft weer kansen om je advertenties te verbeteren!
Meer weten over succesvol adverteren op Facebook?
- Met deze statistieken laat je jouw online advertentie nog beter presteren
- Zo zet je social media optimaal in voor jouw bedrijf
- Slim adverteren op Instagram
- Adverteren op Facebook? 5 checks voordat je live gaat
Liever Facebook adverteren uitbesteden?
Neem dan contact met me op. Ik help diverse klanten het opzetten en uitvoeren van een online marketing strategie. Ik heb me gespecialiseerd in advertising zoals Facebook-campagnes, Instagram-advertising of Google Ads campagnes.