Over PlusPlus
Bij PlusPlus kun je via crowdfunding investeringen een verschil maken voor voedselondernemers in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. Dankzij die leningen kan de ondernemer groeien en dat zorgt voor impact, zoals meer werkgelegenheid, duurzamere voedselproductie en een beter inkomen voor boerengezinnen. Plusplus is een initiatief van Solidaridad, Cordaid, Truvalu en crowdfundingplatform Lendahand.
Honderden individuele investeerders zetten hun kapitaal in voor ondernemers in de agrarische sector. Zodra de lening is terugbetaald, kan je het geld opnieuw investeren. Als een geschenk dat blijft geven.
Situatie
Eind 2021 kwam ik in contact met PlusPlus via mijn samenwerking met Solidaridad. Ik was meteen enthousiast dat ze contact wilden opnemen. Want ik was ook al investeerder bij PlusPlus! Ik vond het daarom extra leuk dat ze mij vroegen om hun te helpen met hun online marketing. De afgelopen tijd heeft PlusPlus veel geëxperimenteerd met diverse campagnes op Facebook, Instagram, LinkedIn en via Google Ads. De komende jaren willen ze flink doorgroeien en hadden daarom een marketeer nodig die hun zowel op strategisch als op praktisch niveau kon helpen. De match vonden ze bij mij!
Aanpak voor PlusPlus
Begin 2022 heb ik alle data en campagnes geanalyseerd van het jaar ervoor. Hieruit bleek dat de huidige opzet van de Google Ads campagnes toe waren aan een verbeterslag. Aan de ene kant heb ik veel irrelevante zoektermen uitgesloten en aan de andere kant heb ik juist specifiekere zoektermen getarget. Ik wilde de kwaliteitscores verbeteren, daarom heb ik aparte advertenties gemaakt en zijn we bezig met het ontwikkelen van specifieke landingspagina’s.
Ook binnen de social campagnes heb ik een en ander aangepast. Ten eerste heb ik een verschuiving gemaakt tussen bepaalde platforms omdat het ene platform veel betere resultaten had dan het andere. Daarnaast heb ik always-on campagnes en retargeting-campagnes opgezet, zodat we continu een nieuwe doelgroep bereiken én de huidige doelgroep blijven engagen.
Eerste resultaten campagnes
De aanpassingen van de Google Ads en Social campagnes resulteerden in een paar opvallende metrics. We zien dat de aanpassingen zorgden voor een kleine daling in het verkeer, maar dat het verkeer wel een stuk kwalitatiever is geworden. De tijd die personen op de website spenderen is gestegen en de bounceratio is gedaald. Mooie eerste resultaten. De focus ligt nu op het vergroten van het aantal investeerders.
Wil jij ook je geld betekenis geven? Je kan al vanaf €50,- investeerder worden.