Over Eco Warehouse
Eco Warehouse is de Europese distributeur voor de beste duurzame merken. In 2014 is Ellen Visser begonnen met een kleine B2C webshop met duurzame producten. In slechts een aantal jaar is Eco Warehouse uitgegroeid naar een B2B distributeur met diverse duurzame producten in heel Europa. Hun producten streven naar een zero-waste levensstijl, een plasticvrije wereld en het voorkomen van voedselverspilling. Eco Warehouse verkoopt producten aan bewuste winkeliers. Merken die ze verkopen zijn o.a. Bee’s Wrap, Food Huggers, Hugger Bag, Soap Lift en The Avocado Sock. Hun klanten zijn gevestigd in heel Europa, van mooie boutique winkeltjes, concept-stores, museumwinkels en zero-waste shops tot outdoorwinkels. De producten van Eco Warehouse kun je overal tegenkomen!
Situatie
Begin 2021 kwam ik in contact met Polle en Ellen van Eco Warehouse. Door de groei van de afgelopen periode, hadden ze behoefte aan een marketing-freelancer die strategisch advies kon geven en hun campagnes kon managen. Er stonden een aantal display en tekst-campagnes live in Google Ads, maar het was niet duidelijk wat het precies opleverde. Daarnaast werd de nieuwe website ontwikkeld en dit proces wilde ze zo soepel mogelijk laten verlopen. Mede door mijn affiniteit met Zero Waste, hadden we meteen een goede klik en zijn we snel van start gegaan.
Doelen Eco Warehouse
Het belangrijkste doel van onze samenwerking is om de naamsbekendheid en groei in Europa te stimuleren. De marketing-campagnes waren gericht op Nederland, België en Denemarken. Eco Warehouse wil ook uitbreiden naar Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Spanje. Naast een grotere naamsbekendheid in Europa willen ze ook meer klanten werven. Daarnaast is het belangrijk om inzicht te hebben in waar leads vandaan komen en hoe kwalitatief ze zijn. Tot slot willen ze starten met social advertising om bijvoorbeeld nieuwe merken in hun assortiment onder de aandacht te brengen bij potentiële klanten.
Start samenwerking
Als eerst heb ik een online marketing strategie gemaakt, hierin ben ik ingegaan op de doelen, doelgroepen en diverse marketingmiddelen om deze doelgroepen te bereiken. Vervolgens heb ik in Google Analytics en Google Ads doelen en conversies aangemaakt om kwalitatief verkeer en leads te kunnen meten. Tot slot heb ik een Business Manager aangemaakt zodat we kunnen starten met social advertising.
Google Ads herstructureren
De Google Ads campagnes stonden al een tijdje live, maar er was nog geen zoekwoordenonderzoek gedaan. Een deel van de zoektermen waren erg breed waardoor er onnodig budget werd besteed. Om de campagnes zo optimaal mogelijk te herstructureren heb ik eerst een zoekwoordenonderzoek gedaan. Ik heb de zoekvolumes, geschatte Cost per Click en de concurrentie in kaart gebracht van zoektermen zoals de merknamen ‘Food Hugger’ en ‘Soap Lift’, maar ook bredere zoektermen zoals ‘duurzame producten inkopen’ of ‘zero waste groothandel’.
Vervolgens heb ik de campagnes en advertentiegroepen opnieuw ingedeeld. We zijn begonnen met de Engelstalige campagnes en breiden gaandeweg uit naar het Nederlands, Frans, Duits en Spaans. Nu de nieuwe website live staat gaan we ook aan de slag met SEO, zodat we ook meer organische verkeer realiseren.
Social campagnes voor de Hugger Bag
Sinds mei 2021 is de Hugger Bag in het assortiment van Eco Warehouse. Deze handige siliconen opbergzak kun je zowel in de koelkast, oven als in de vriezer gebruiken om je voedsel te bewaren. Met behulp van social media advertenties creëren we naamsbekendheid voor dit nieuwe product. We benaderen verschillende doelgroepen zoals lookalikes van Eco Warehouse, mensen met interesse in zero waste of een duurzame leefstijl. We zetten hiervoor zowel videoadvertenties in als carrousel-advertenties. Mensen reageren enthousiast op de advertenties, het verkeer naar de website stijgt en het zoekvolume naar de merknaam stijgt ook langzaam.
De eerste resultaten
De eerste resultaten van de nieuwe campagnes zijn goed en de nieuwe website is goed ontvangen.
- Circa 60% van het verkeer op de site komt binnen via advertising.
- Zo’n 40% van alle doelen worden gerealiseerd door advertising.
- Google Ads zorgt voor de meeste leads.