Home > Online Marketing > Mijn duurzame beleidsplan 2022

Mijn duurzame beleidsplan 2022

Mijn duurzame beleidsplan - This is Gesty

Duurzaamheid is al een tijd een belangrijk onderwerp voor mij, zowel privé als zakelijk. Maar dit is het eerste jaar dat ik mijn duurzame beleid op papier heb gezet. Benieuwd wat ik al doe op het gebied van duurzaamheid en wat mijn duurzame doelen zijn? Hier lees je hoe ik als duurzame ondernemer op verschillende manieren bijdraag aan meer positieve impact met mijn bedrijf. 

Aanleiding: Happy Planet Professionals

Sinds 2021 ben ik lid van Happy Planet Professionals, een netwerk van maatschappelijk bewuste, zelfstandige professionals die bijdragen aan een betere wereld. Als onderdeel van je lidmaatschap beloof je om elk jaar stappen te zetten om duurzamer te ondernemen. Daarom heb ik dit jaar in kaart gebracht wat mijn duurzame doelen zijn voor mijn bedrijf: een maatschappelijk-verantwoord-ondernemen jaarplan (MVO-jaarplan), dat ik vanaf nu elk jaar ga maken en evalueren. 

Vervolgens heb ik met mede-HPP’er Judith Verhoef mijn MVO-jaarplan besproken tijdens een mooie wandeling in Amelisweerd. Zij gaf me het advies om niet alleen te kijken naar wat mijn klanten doen, maar ook naar mijn eigen beleid en acties.Ik heb Judith’s feedback ter harte genomen en hiermee mijn MVO-jaarplan aangepast. 

Mijn bijdrage aan de duurzame ontwikkelingsdoelen 

In 2015 zijn de duurzame ontwikkelingsdoelen opgesteld door de Verenigde Naties. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn 17 doelen om van de wereld een betere plek te maken. Het zijn richtlijnen op gebied van armoede, onderwijs, welzijn en klimaat om ervoor te zorgen dat we in 2030 een fijnere wereld hebben (lees er meer over op SDGnederland.nl). Met This is Gesty heb ik de meeste invloed op de volgende SDG’s:  

  • 1. Geen Armoede
  • 3. Goede gezondheid en welzijn
  • 10. Ongelijkheid verminderen
  • 12. Verantwoorde consumptie en productie
Sustainable Development Goals

Het duurzame beleid van This is Gesty

Als zakelijke dienstverlener is mijn CO2-uitstoot niet enorm groot, maar ik wil op alle mogelijke vlakken bijdragen aan een betere wereld. Ik beschrijf daarom hieronder op een aantal vlakken wat mijn beleid is.

Mijn klanten

Met This is Gesty help ik duurzame merken, sociale ondernemers of bedrijven die iets goeds doen voor de wereld. Dat betekent ook dat ik nee zeg tegen klanten waar ik niet achter sta of die niet een positieve impact maken op de wereld. Veel van mijn klanten werken aan een betere wereld door te focussen op armoedebestrijding en het verminderen van ongelijkheid, zoals Solidaridad, PlusPlus (SDG 1 en 10). Daarnaast heb ik een aantal klanten die op maatschappelijk vlak bijdragen, zoals Stichting Nuwenhuys en Imkerij de Werkbij (SDG 3 en 10). Door Eco warehouse te helpen, draag ik bij aan SDG 12: verantwoorde consumptie en productie.

Energieverbruik (SDG 12)

Momenteel werk ik vanuit mijn thuiskantoor. We gebruiken groene energie en ik heb vorig jaar mijn kantoor beter geïsoleerd. Hierdoor gebruiken we minder gas om de ruimte te verwarmen in de winter. 

Vervoer

Ik werk zoveel mogelijk op afstand. Reizen doe ik soms, en dan reis ik bijna altijd met de fiets, de trein of ander openbaar vervoer. 

Huishoud- en kantoorartikelen (SDG 12)

Ik heb niet veel kantoorartikelen nodig. Ik print amper, voor mijn notities gebruik ik een Bambook (wat je kan hergebruiken omdat je de inkt kan uitwissen). Soms heb ik hiervoor een nieuwe pen nodig. Daarnaast gebruik ik heel af en toe papier en post-its voor brainstormsessies. Als er iets kapot gaat, dan kies ik waar mogelijk duurzame varianten (tweedehands of refurbished). 

Eten en drinken (SDG 12)

Ook probeer ik zo veel mogelijke duurzame (biologische of lokale) varianten te kopen van eten, koffie, thee en schoonmaakmiddelen. Ik bestel bijvoorbeeld bij Pieter Pot, zodat ik minder verpakkingsafval heb. Daarnaast eten we sinds kort lokale groenten via Boerschappen. In de supermarkt kies ik vaak voor biologisch of fairtrade en zo vaak mogelijk lokaal.

Digitaal groen doen (SDG 12)

Als online marketeer is mijn werk volledig digitaal. Daarom ben ik me erg bewust van de digitale impact die ik maak. Ik probeer met de volgende acties mijn voetafdruk te verkleinen:

  • Ik gebruik Ecosia als standaardbrowser. Voor elke 45 zoekopdrachten planten zij een boom. 
  • Ik ruim maandelijks mijn mails op en ik probeer zo min mogelijk in de cloud te bewaren.
  • Mijn website wordt groen gehost.

Goed doen met geld (SDG 12)

Geld is erg belangrijk voor het maken van duurzame stappen. Want met elke geld-keuze die je maakt, kun je een steentje bijdragen aan een betere wereld. Zo heb ik de volgende stappen genomen:

  • Ik bankier zowel zakelijk als privé bij Triodos
  • Ik heb een duurzame zakelijke verzekering via A.S.R. Verzekeringen.
  • Ik investeer maandelijks bij Triodos in duurzame aandelen en bij PlusPlus of Lendahand in microkredietprojecten voor ondernemers in Afrika, Azië en Zuid-Amerika. 
  • Daarnaast ben ik lid van SharePeople, een vangnet voor arbeidsongeschiktheid. 
  • Tot slot spaar ik voor mijn pensioen via BrightPensioen, waar ze beleggen in duurzame aandelen.

Lees meer tips in mijn blog Goed je geld uitgeven

Relatiegeschenk (SDG 12)

Ik vind het leuk om jaarlijks een relatiegeschenk te geven aan mijn klanten. Ik kies elk jaar voor een mooi en duurzaam initiatief waar ik geld aan doneer. Ik koop geen producten als cadeau, want ik wil zo min mogelijk kopen, maar ik stuur wel vaak een kaartje. Een kaartje vind ik persoonlijk en dat heeft een minimale footprint. 

Vrijwilligerswerk en donaties (SDG 1, 3, 10)

Ik zet mij belangeloos in voor Sampath Foundation, daar werk ik al voor sinds 2019. Daarnaast doneer ik regelmatig aan goede doelen naar mijn hart (natuurbehoud, klimaatactie etc: o.a. Rode Kruis, Simavi, MilieuCentraal)

Duurzame partnerships: 

  • Ik ben lid van Happy Planet Professionals.
  • Ik ben Bomenpartner van Trees for All. Dit betekent dat er voor elke samenwerking die ik aanga 2 bomen worden geplant, één in Nederland en één in Vietnam. 
  • Mijn netwerk op LinkedIn breid ik uit door andere duurzame ondernemers te leren kennen. Ik maak geregeld kennis.
  • Als ik vragen krijg van klanten over expertises buiten mijn ervaring om, probeer ik altijd te verwijzen naar iemand die ik via mijn duurzame netwerk ken. 
  • Ik heb me aangesloten bij de Dopper Wave om zo actief bezoekers en klanten te stimuleren om geen wegwerpflesjes te gebruiken.

Mijn duurzame to-do’s voor 2022

Dit jaar heb ik een paar mooie duurzame doelen voor This is Gesty waar ik me op wil focussen:

  • Ik ga op zoek naar een duurzame online marketeer (advertising specialist), om eventueel werk aan door te kunnen geven als ik vol zit.  
  • Ik breid mijn netwerk binnen de duurzame ondernemers verder uit, zodat ik meer duurzame ondernemers en freelancers aan elkaar kan koppelen. 
  • Ik wil ons huis verder verduurzamen door zonnepanelen en een groen dak op ons huis te installeren. Hiervoor wil ik dit jaar onderzoek doen (wat is mogelijk) en offertes opvragen.
  • Mijn website ga ik CO2-neutraler maken aan de hand van inzichten uit websitecarbon.com en digitalbeacon.co (een tip van mede-HPP’er Nico Bonnet).
  • Ik ben sinds afgelopen jaar actiever op LinkedIn en Instagram om mijn duurzame stem te laten horen. Dit wil ik intensiveren. Via mijn blogs, posts en stories hoop ik steeds meer mensen bewust te maken van duurzaamheid.

Over Lisa

Lisa Kippers is onder This is Gesty werkzaam als freelance online marketeer voor mooie merken, goede doelen en social enterprises. Met meer dan 6 jaar ervaring als online marketeer deelt ze hier haar kennis, ervaring en tips. 

Lees hier meer over Lisa.

Volg This is Gesty op social:

Mijn laatste blogs

Goed je geld uitgeven

Goed je geld uitgeven

Wil jij de wereld net als ik een beetje duurzamer en beter achter later? Dat kan heel gemakkelijk met keuzes die je elke dag maakt: met je...

Wil je vrijblijvend kennismaken?

Ga dan mee op een natuurtje. Tijdens een wandeling in de natuur leren we elkaar kennen en bespreken we hoe een mogelijke samenwerking eruitziet.