Home > Online Marketing > Met deze statistieken laat je jouw online advertenties nog beter presteren

Met deze statistieken laat je jouw online advertenties nog beter presteren

Met deze statistieken laat je jouw online advertenties nog beter presteren

CPM, CPA, ROAS, CTR, CPL; soms zie je door de bomen het bos niet meer als je start met online adverteren. Online marketing heeft een eigen taalgebruik, waardoor het soms lastig is de statistieken van je advertenties op de juiste manier te interpreteren. Wil je weten welke statistieken voor jouw advertenties het belangrijkste zijn? Zodat je beter inzicht krijgt in hoe je deze advertenties nog beter kunt laten presteren? Lees dan snel verder! 

Impressies, uniek bereik en contactfrequentie

  • Impressies: het aantal weergaven die een advertentie heeft gehad, ook wel het bereik genoemd. 
  • Uniek bereik: het aantal unieke personen die je advertentie heeft gezien. Dit getal is altijd lager dan het aantal impressies. 

Als een advertentie bijvoorbeeld 10.000 weergaven heeft gehad, kan het zijn dat het unieke bereik van deze advertentie slechts 2.000 is. Dit betekent dat jouw doelgroep je advertentie gemiddeld 5 keer heeft bekeken. Dit noem je de gemiddelde contactfrequentie. Het aantal contacten dat de bereikte personen hebben gehad met de advertentie. Als de frequentie oploopt, wordt de advertentie te vaak aan je doelgroep vertoond. Vaak zie je de resultaten dan verslechteren. Het is dan tijd om je advertentie aan te passen met een nieuwe boodschap of een grotere doelgroep te targeten. 

CPM, CPC en CTR

  • CPM: Cost-per-Mille. De kosten om 1.000 impressies te leveren. Binnen Facebook kunnen deze kosten variëren van slechts € 1,- (erg goedkoop) tot € 30,- of meer. Dit hangt onder andere af van de concurrentie, de targeting en het  
  • CPC: Cost-per-Click. De kosten om een klik te realiseren.
  • CTR: Click-Through-Rate. Het percentage mensen dat de advertentie ziet en erop klikt. Hoe hoger dit percentage is, hoe meer mensen hebben geklikt. 

Stel, je hebt een campagne gedraaid met een budget van €100,- en bekijkt de resultaten. De campagne had een erg laag CPM-tarief van €1,-. Je bent blij, want je hebt voor weinig geld 100.000 impressies gerealiseerd. Maar toen je de CTR bekeek, baalde je een beetje. Dit was slechts 0,25%; er zijn weinig mensen die de advertentie leuk genoeg vonden om door te klikken. Er zijn 250 klikken gerealiseerd met deze campagne. De kosten per klik zijn gemiddeld €0,40 en dat ligt aan de hoge kant, erg goede campagnes hebben een CPC van tussen de €0,01- €0,20 . Deze campagne is dus erg succesvol geweest als je doel was om veel bereik te genereren. Wilde je graag veel verkeer naar je website? Dan is deze campagne minder succesvol en is het verstandig om je boodschap en advertentie aan te passen voor een volgende campagne. 

Conversie, CPA en ROAS

  • Conversie: een bepaalde actie die een bezoeker uitvoert op jouw website, zoals een aankoop. Ook bestaan er micro-conversies, dat zijn conversies zoals een video bekijken of een contactformulier invullen. Allemaal handige datapunten om de effectiviteit van je campagnes te meten.
  • CPA: Cost-per-Action. De advertentiekosten om 1 actie (vaak een aankoop) te realiseren. 
  • ROAS: Return-on-Advertising-Spend. Dit bereken je door de opbrengsten van een campagne te delen door de kosten van deze campagne.

Stel, je hebt een nieuw product gelanceerd. Hiervoor heb je een speciale landingspagina gemaakt en je wilt graag meer verkeer op deze pagina. Je hebt 2 advertentiecampagnes live gezet. Hieronder zie je de resultaten:

  • Advertentie A.
    Budget van €100,-  met een erg laag CPM-tarief van €1,-. De CTR is laag: 1%. De CPC is dan gemiddeld €0,01. 
  • Advertentie B.
    Je hebt een budget van €100,-  met een erg hoog CPM-tarief van €10,-, maar de CTR  is erg hoog 5%. De CPC is dan gemiddeld €0,20. 

Als je alleen zou focussen op CTR, dan zou je misschien budget verschuiven naar advertentie B. Maar wil je vooral veel verkeer naar je website, dan is advertentie A beter. Het is daarom slim om te kijken naar meerdere statistieken om te analyseren hoe je advertenties hebben gepresteerd.

Waarom klikken en CTR niet de beste KPI’s zijn

Als ik campagnes optimaliseer, kijk ik nooit alleen naar de klikken of de CTR, maar liever naar wat er op de website gebeurt: hoeveel mensen landen op de site en wie klikken er door? Een van de redenen dat ik niet te veel op CTR focus, is omdat er vaak per ongeluk wordt geklikt op een advertentie (vooral op mobiel heb je veel ‘unintentional clicks’). Daarnaast kan het zijn dat advertenties met een hoge CTR ook een hoge bounceratio hebben. Dit betekent dat mensen na het laden van de website meteen weer wegklikken.

Om die redenen focus ik liever op deze statistieken:

  • CPL: Cost-per-Landing. De kosten om een landing of websitebezoek te realiseren (dat gaat verder dan alleen een klik). Een landing wordt gemeten als een bezoeker de cookies accepteert.
  • Kwalitatieve landing: Dit kan een landing zijn waar men meer dan 1 minuut op de site is geweest (bij een blog-pagina bijvoorbeeld) of als de bezoeker meerdere producten in zijn/haar winkelwagentje heeft gestopt. 

Binnen de Facebook Business Manager kun je met de pixel een standaard event instellen waarmee je dit kan meten (het event heet ‘inhoud-weergeven’ of ‘view content’). 

Welke online marketing statistieken zijn het belangrijkst?

Om te bepalen welke online marketing statistieken belangrijk zijn voor jou, moet je eerst weten wat het doel is van de campagne. Wil je graag zoveel mogelijk bereik en awareness genereren? Dan zijn statistieken zoals CPM-tarief en contactfrequentie belangrijk. Wil je meer websitebezoekers? Kijk dan naar CPL en kwalitatieve landingen. Of wil je dat een klant meer concrete acties onderneemt, zoals het invullen van een contactformulier? Focus dan op CPA en conversies.  

Een algemene tip is om altijd te kijken naar de relatieve statistieken (zoals CTR, CPM, CPL en CPA)  in plaats van de absolute (aantal klikken, weergaven of aankopen). De relatieve statistieken staan in verhouding tot een andere statistiek (CTR: bereik ten opzichte van klikken). 

Als je 2 campagnes bekijkt en ze hebben beide 2000 weergaven, dan denk je misschien dat ze even goed hebben gepresteerd. Maar als het CPM-tarief van de ene €10,- is en van de andere slechts €2,-, dan kun je pas echt de verschillen in de campagnes vergelijken.

Meer weten over online marketing?

Ontdek waarom social media belangrijk is voor jouw sociale onderneming, of verbeter je online zichtbaarheid met deze praktische tips. Bekijk de 5 checks voordat je live gaat en ontdek waarom de Facebook-pixel zo belangrijk is.

Kom je er zelf niet uit? Wil je liever adverteren op Facebook uitbesteden? Neem dan contact met me op.

Bekijk ander blogs over duurzaamheid:

Over Lisa

Lisa Kippers is onder This is Gesty werkzaam als freelance online marketeer voor mooie merken, goede doelen en social enterprises. Met meer dan 6 jaar ervaring als online marketeer deelt ze hier haar kennis, ervaring en tips. 

Lees hier meer over Lisa.

Volg This is Gesty op social:

Mijn laatste blogs

Mijn duurzame beleidsplan 2022

Mijn duurzame beleidsplan 2022

Duurzaamheid is al een tijd een belangrijk onderwerp voor mij, zowel privé als zakelijk. Maar dit is het eerste jaar dat ik mijn duurzame beleid op...

Op de koffie bij Eemlandhoeve

Op de koffie bij Eemlandhoeve

Aan de rand van Bunschoten-Spakenburg ligt een klein natuurparadijsje. Een groene oase vlak naast de rivier de Eem. Op het erf van de Eemlandhoeve...

Wil je vrijblijvend kennismaken?

Ga dan mee op een natuurtje. Tijdens een wandeling in de natuur leren we elkaar kennen en bespreken we hoe een mogelijke samenwerking eruitziet.