Ik ben altijd op zoek naar nieuwe manieren om bij te dragen aan een betere wereld. Zo ontdekte ik Browsy. Als je een aankoop doet via deze app, gaat het grootste deel (80% van de omzet) dat Browsy hieraan verdient naar het planten van bomen. Wat een goed en vernieuwend initiatief! Consuminderen is natuurlijk nog altijd het meest duurzaam. Maar als je dan toch iets nodig hebt, is deze app een uitkomst. Ik ben enthousiast en deel in deze blog daarom graag hoe deze groene manier van shoppen werkt.
Gratis bomen planten door online te winkelen
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: de wereld groener maken door online te shoppen. Toch kan het met Browsy. Door deze app te installeren op je browser zie je in je Google-zoekresultaten met welke online winkels Browsy samenwerkt. Er verschijnt dan een klein logo bij het zoekresultaat (zie hieronder). Heb je een aankoop gedaan bij een van de partners van Browsy? Dan ontvangt Browsy een klein percentage van de aankoop. 80% hiervan gaat naar stichtingen die wereldwijd bomen planten.

Nu hoor ik je denken ‘Waar gaat de overige 20% dan naartoe?’. Die wordt gebruikt als financiële buffer, waarmee ze nieuwe projecten opstarten of bijvoorbeeld hun organisatie promoten. Ze zijn hier heel open over: op Browsy.nl kan je de financiën inzien.
Browsy herkent sociale bedrijven
Wat ik het allerleukste vind aan Browsy, is dat je in de zoekresultaten van Google ook de leden van Social Enterprise NL herkent! Zo kun je meteen je aankopen doen bij een sociale onderneming. Je moet deze feature wel even aanzetten in de instellingen van Browsy.
Niet praten maar planten
Browsy is bedacht en gemaakt door Christian Bleek en Janek Ozga, 2 mannen met een missie. Zoals ze zelf zeggen is Browsy ‘onze manier om de wereld een stukje groener te maken’. Ze verzamelen geen donaties, zoals bij de meeste traditionele goede doelen, maar willen op een innovatieve manier de brug slaan tussen consumeren en goed doen. Een mooi voorbeeld van hoe een organisatie kan bijdragen aan het milieu!
4500 bomen and counting
In totaal heeft Browsy al meer dan 4500 bomen over de hele wereld geplant. Er zijn projecten in Nepal, India, Madagascar en Indonesië, waarin lokale bewoners opgeleid worden om de bomen te planten, onderhouden en beschermen. Doordat er meer dan 2000 partners zijn, waaronder Coolblue, Skyscanner, Bruna en Mediamarkt, en dit aantal verder omhoog blijft gaan, zal het aantal geplante bomen ook snel stijgen. Overigens werkt Browsy niet zomaar met elk bedrijf samen: bedrijven in milieuvervuilende sectoren als vliegtuigbouw, auto- en voertuigproductie en olie- en gaswinning worden gemeden.
Helpt Browsy nou echt?
Misschien denk je ‘Hoeveel helpt dit nou echt?’. Natuurlijk is het beter voor de aarde om minder te kopen in plaats van meer. Vooral online bestellen heeft (vaak) een negatieve impact op het milieu. De verborgen impact van het vervoeren en bezorgen van je aankopen wordt niet teniet gedaan door het planten van bomen. Maar ik geloof dat alle beetjes helpen. Dus mocht je dan toch wat willen bestellen online, dan maar liever op deze manier. Het is een kleine moeite en het kost je niks. Installeer daarom snel Browsy en maak de wereld groener!
Wil je meer inspiratie op gebied van duurzaamheid?
Bekijk dan mijn blogs over duurzaam ondernemen, duurzaamheid of online marketing.
Een selectie van mijn blogs: