Het doel van (online) marketing is meestal geldgedreven, maar als online marketeer wil ik mijn skills juist inzetten om méér te bereiken. Na het afronden van mijn studie Communicatiewetenschappen ben ik door Azië gaan reizen en kwam ik in aanraking met grote ongelijkheid. Dat was het moment dat ik besefte dat ik wilde werken aan een betere wereld. In deze blog deel ik 3 graag manieren waarop dit kan met online marketing.
Awareness voor maatschappelijke problemen
Bewustwording is de eerste stap naar actie ondernemen. Zonder de marketing van WWF had ik bijvoorbeeld nooit geweten wat voor gruwelijke gevolgen de productie van palmolie heeft voor orang oetans. Met online marketing en social media kun je veel mensen bereiken en hen bewust maken van problemen zoals racisme, ontbossing, plastic soup of genderongelijkheid. Voor Mama Cash heb ik bijvoorbeeld geholpen aan de My Body is Mine-campagne om meer bewustwording te creëren voor vrouwenrechten. Ik heb zelf ervaren dat marketing zorgt voor bewustzijn over problemen en ben ervan overtuigd dat dit de eerste stap is naar een duurzamere en betere wereld.
Positieve gedragsbeïnvloeding
Veel marketing-tools zijn gericht op meer winst maken. Bijna alle marketingtermen draaien om geld of de kosten van adverteren (ROAS, CPC, CPL, CPM etc.). Dat is ook logisch, want dat zijn meetbare dingen. Moeilijker meetbaar is het positieve gedrag dat marketing kan veroorzaken. Marketeers zijn met name goed in het beïnvloeden van mensen. Door mensen te informeren over gevaren of het aandragen van oplossingen, kunnen we gewoontes aanpassen of zelfs bijdragen aan positieve normen en waarden. Denk aan de Sire-campagne ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ of de campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop’. Op kleinere schaal kun je denken aan buurtinitiatieven die zorgen voor meer sociale cohesie. Voor het Initiatievenfonds van Utrecht heb ik in 2018 diverse social-campagnes opgezet voor meer bekendheid. De social posts hadden een groot bereik en kregen veel interactie. Ze zorgden ervoor dat Utrechters zich meer gingen bekommeren om hun buurt, er werden meer subsidieaanvragen gedaan om buurtinitiatieven tot stand te brengen.
Donaties werven
Ondanks dat ik het jammer vind dat marketing vaak geldgedreven is, kan dit ook positief bijdragen aan een betere wereld. Donaties zijn nodig om mensen in nood te helpen. Een van de goede doelen waar ik voor werk, is Sampath Foundation. Deze organisatie geeft bijscholing aan jonge mensen in Sri Lanka, zodat deze meer kans hebben op de arbeidsmarkt. Daarnaast ondersteunt Sampath ondernemers met microkrediet. De Corona-crisis trof Sri Lanka hard, waardoor veel mensen niet genoeg inkomsten hadden. Dankzij onze Facebook-donatiecampagne hebben we genoeg geld opgehaald om 8.000 gezinnen te voorzien van voedselpakketten.
Hoe zet jij online marketing in om de wereld mooier te maken?
Hoe denk jij dat online marketing de wereld kan verbeteren? Ik ben erg benieuwd. Heb je goede voorbeelden, cases of eigen ervaringen? Laat het me dan weten via lisa@thisisgesty.nl!
Wil je online marketing uitbesteden?
Ik help diverse klanten het opzetten en uitvoeren van een online marketingstrategie. Ik heb me gespecialiseerd in advertising zoals Facebook-campagnes, Instagram-advertising of Google Ads campagnes. Bekijk hoe ik andere klanten zoals Sheltersuit, ProefEet Enschede en Mystiek Theater heb geholpen. Of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden om te starten met online marketing, maar heb je nog wat vragen? Neem dan vrijblijvend contact op.