Duurzaamheid is een echt containerbegrip. Aan de ene kant valt er van alles onder, maar soms zegt het ook weer niet genoeg. Ik heb gemerkt dat duurzaamheid voor iedereen wat anders kan betekenen. Waar de een vooral de lange duur van een product bedoelt, geldt voor een ander de hele impact van een product op het milieu, mens en dier. Maar wat is duurzaamheid precies? Wat hebben we nodig voor een duurzame samenleving? En hoe kijk ik naar duurzaamheid? Lees het in deze blog.
De betekenis van duurzaamheid
Volgens de Van Dale zijn er drie betekenissen voor het woord ‘duurzaam’.
- Lang durend: een duurzame vrede
- Weinig aan slijtage of bederf onderhevig: eikenhout is duurzaam
- Het milieu weinig belastend: duurzame energie zoals wind
Ik begrijp de definities, maar vind het ook te kort door de bocht. Duurzaamheid wordt ook vaak omschreven aan de hand van de drie P’s: People, Planet en Prosperity (vroeger Profit). Deze drie elementen zouden op een harmonieuze wijze gecombineerd moeten worden, zodat geen van de elementen eronder lijdt. Als welvaart of winst te veel prioriteit krijgt, dan zullen de planeet en de mens hiervan de dupe worden. Een mooie definitie, maar voor mij ontbreekt er nog steeds iets.
Wat betekent duurzaamheid voor mij?
Duurzaam betekent voor mij dat we leven op zo’n manier waarbij de aarde ons kan blijven ondersteunen. Hierbij gaat het aan de ene kant om de producten die we consumeren. Maar het is meer dan alleen de levensduur van producten. Het gaat erom dat producten kunnen worden hergebruikt (onderdeel worden van de circulaire economie), maar ook dat de productie van de producten geen schade heeft gedaan aan mens of milieu.
Aan de andere kant geloof ik sterk dat we een andere kijk op de economie nodig hebben om duurzaamheid te realiseren. De huidige economie is gebaseerd op oneindige economische groei als oplossing voor alles. Maar dat is in mijn ogen niet houdbaar. We putten natuurlijke grondstoffen uit en beïnvloeden het klimaat op een negatieve manier.
Voor mij is een oplossing de betekeniseconomie. Het principe van deze economie is het geven van zoveel mogelijk betekenis, zodat alles wat we kopen, consumeren of als dienst afnemen, een positieve impact heeft op de wereld. Succes wordt hierin anders gedefinieerd. Winstmaximalisatie is niet het doel, maar juist betekenis geven en het maken van een positieve impact. De focus ligt op de drie W’s: Welzijn, Welvaart en Welbevinden. Een economie waarin waarde wint van geld. Hoe mooi is dat?

Samenwerking met duurzame en betekenisvolle organisaties
Als online marketeer heb ik gekozen om te werken met organisaties en bedrijven die werken aan een duurzame en mooiere wereld. De meeste merken willen een positieve impact maken en gaan niet alleen voor winstmaximalisatie. Hieronder een aantal van de mooie merken waar ik mee samenwerk. Zij geven op hun manier betekenis en werken aan een duurzame wereld.
- Eco Warehouse – Europese B2B distributeur van duurzame merken zoals Bee’s Wrap, Stasher, Foodhuggers, Soaplift en Bag Again.
- LFK Magazine – Een leefstijl magazine vrij van advertenties met herkenbare menselijke verhalen.
- Landhuis in de Stad –
Restaurant in Utrecht waar de focus ligt op lokaal en seizoensgebonden eten. Bij hun nieuwe initiatief De Parkwinkel kun je lokaal geproduceerde boodschappen bestellen. - Sampath Foundation – Initieert en financiert projecten die er op gericht zijn om de leefomstandigheden van de armste mensen in Sri Lanka te verbeteren.
- Solidaridad – Een stichting die in actie komt voor een wereld waarin alles gemaakt en gekocht wordt in solidariteit met mens, milieu en toekomstige generaties.
- Raakkracht – Voor ondernemers die op zoek zijn naar welzijn en betekenis. Ik heb samengewerkt met Raakkracht aan Sheltersuit en Mystiek Theater.
Wil jij de wereld ook een beetje mooier maken?
Laten we kennismaken tijdens een natuurtje.