Je hebt in de Business Manager van Facebook een campagne opgezet. Je hebt je doelstelling bepaald en verschillende advertenties opgemaakt met goede copy en aansprekende afbeeldingen. Yes, je bent klaar om je doelgroep te bereiken en jouw advertenties aan de man te brengen! Ready to go? Nou, nee niet helemaal. Check eerst deze 5 campagne-instellingen voordat je live gaat.
Adverteren op Facebook
Het is erg verleidelijk om je campagne zo snel mogelijk aan te zetten en de resultaten te zien. Voordat je dit doet, is het verstandig om deze 5 campagne-instellingen na te lopen. Met deze eenvoudige checklist voorkom je dat je geld wordt verspilt en haal je het meeste uit je Facebook-campagne.
1. Controleer je budget
Laten we beginnen bij het belangrijkste: het budget. Het is slim om na het opzetten van je campagne nog een keer goed te kijken naar je budget. Hoe heb je het budget verdeeld over de advertentiegroepen? En klopt het totaalbudget met wat je van plan bent uit te geven? Bekijk de instellingen goed op elk niveau, zodat je bijvoorbeeld niet je budget beperkt op een lager niveau (campagne vs. advertentiegroep).
2. Check de Facebook-pixel
De Facebook-pixel is een klein stukje code die je op je website plaatst. De pixel verzamelt data waarmee je conversies of aankopen kan tracken. Het helpt je dus om jouw doelstellingen te behalen.
Als je de Facebook-pixel nog niet kent, lees dan eerst over de voordelen van de Facebook-pixel en hoe je die het beste kan inzetten. Gebruik je de Facebook-pixel al wel? Dan kun je met behulp van de Facebook Pixel Helper zien of de pixel goed ingesteld staat op je website. Hiermee controleer je eenvoudig welke pixel op welke pagina wordt geladen.
3. Klik door op de URL
Klik altijd even door op de link die je hebt toegevoegd aan de advertentie. Het zou jammer zijn als je per ongeluk een typefoutje hebt gemaakt, waardoor niemand naar de juiste pagina gaat. Ook is het verstandig om de landingspagina te bekijken. Klopt de boodschap van jouw advertentie met de tekst op je landingspagina? Als de boodschap of toon te veel afwijkt, heb je kans op een hoge bouncerate. Check daarom altijd eerst de URL, voordat je jouw campagne live zet.
4. Voeg een UTM-code toe
Daarnaast is het vaak handig om de resultaten van je Facebook-campagnes ook in te zien in Google Analytics. Dit kan door een UTM-code toe te voegen. Een UTM-code is een klein stukje code die je achter je URL kan plakken. Hiermee kun je in Analytics de source, het medium en de campagnenaam tracken. Met de UTM-builder maak je gemakkelijk de juiste URL+UTM aan.
5. Check de creative
Je hebt je best gedaan op pakkende copy en aansprekend beeldmateriaal. Het zou daarom zonde zijn als je advertentie er niet op alle plekken even goed uit ziet. Bekijk of de creative er goed uitziet op alle plaatsingen, zoals Instagram Stories, Facebook Marketplace, Messenger Inbox of de mobiele newsfeed van Facebook. Wordt de tekst ergens gek afgebroken of is de belangrijkste zin niet zichtbaar? Dan kun je de copy van de advertentie aanpassen of de specifieke plaatsing uitsluiten.
Zo makkelijk is adverteren op Facebook
Met deze simpele checks zorg je ervoor dat jouw Facebook-campagne echt correct staat ingesteld. Voordat een campagne live gaat, neem ik deze stappen altijd een keer rustig door. Hierna ben je ready om live te gaan!
Kom je er zelf niet helemaal uit? Misschien kan ik je helpen. Bekijk mijn aanbod of neem contact met me op voor een vrijblijvende kennismaking.
Wil je meer weten over adverteren op Facebook?
- Zo zet je social media optimaal in voor je bedrijf
- Lees meer over wat ik voor jou kan doen om je online zichtbaarheid te vergroten
- Succesvol adverteren met de Facebook-pixel
- Slim adverteren op Instagram